Lykkeliten som kan lite allting… och mera om simingen… och Alvin.

Lykke, hon fyller 4 år om drygt en vecka. Nästa vecka på tisdag fyller denna underbara härliga företagsamma, nyfikna, läraktiga tjej alltså år.

Varje dag händer nya saker känns det snart som. Hon pusslar som jag tidigare berättat 100 bitars pussel ensam. Hon fyller gärna i målarböcker, och försöker hålla sig innanför linjerna. Hon tecknar och målar. Pärlar och pysslar.

Klär på sig själv. Också ytterkläderna nästan alltid utan hjälp. Hon går på toaletten själv och får lite torkhjälp ibland. Tvättar händerna själv om man säger till.

Men det allra senaste är nog att hon mer och mer knäcker simkoden.  Jag nämnde ju om att hon tagit vattenvane märket. Men nu dröjer nog inte nybörjarmärket med 10 meter länge, innan hon har det i handen. Hon är så otroligt…. för att skryta, läraktig. Tvärtemot mig, som kan vara en trög jäkel med mycket. Hon kan de mesta momenten som ingår där, det är bara att orka mullvadssimma 10 meter i ett sträck som fattas, det är så nära så nära nu… och lite flyta på rygg att öva på.

Och sedan ett klipp där man ser hur fint hon tar sig fram…

Och så tar vi  med en teckning emellan tycker jag…

Men får inte att glömma att visa Alvins insimmade nya märken. Nybörjarmärket tog han för länge sen men hämtades hem samtidigt som… tam-ta-daaaa intressemärket. Nya krav och moment och som bonus simmade han 50 meter klädsim i joggingbyxa och långärmad t-shirt varav dessa var 25 meter på mage och 25 meter på rygg också. Och dök på 1.20, 1,60 och 1,80 djup efter puckar. Bra kämpat. Också en ganska målmedveten man men kanske lite kortare stubin men envis är han. Han gav inte upp förrän han fått upp pucken åtminstone en gång på 1.80 också. Han pekade nog lyckligt mot livbojen och undrade om vi inte kunde testa lite livräddning också. Jag han dock skjuta upp det momentet lite. Och vi skall fokusera lite mer också på regelrätta simtagen framöver.

Hoppas innerligt på bra väder i sommar så man kan låta dem gå i simskolan. Senaste år har varit regn, kallt, iskalla vindar. Alvin vägrade gå klart ett år ens. (Egentligen är simskolan från 5 år, men Lykke är såpass redo att jag tycker inte det borde vara problem att låta henne starta ett år innan med fem åringarna).

Okej. Nu har jag både skrutit, skrävlat och berättat. Men med all rätt är jag ENORMT stolt över dem båda.

Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Lykkeliten som kan lite allting… och mera om simingen… och Alvin.

  1. Moa skriver:

    Duktiga barn! Hoppas verkligen det blir fint väder i sommar. Ett år skulle jag gå i ”utesimskola” när det blev svinkallt hela sommaren, jag tror jag var där en gång och vägrade gå ner i vattnet… Och då har jag aldrig varit badkruka men där gick min gräns.

  2. Harrieth skriver:

    Duktiga barn!
    Klart ska du vara stolt över dem!!
    O sträck på dig lite extra för du är en stor del av deras framgång!
    Kram

    • Dolce Bambini skriver:

      Tack. Ja jag kanske borde vara lite stolt över mig själv med. Inte alltid man tänker så🙂

Kommentera

