Vi lever nog

Här har det varit tyst, men vi lever nog. Alvin har blivit förkyld så han har varit hemma idag. Därutöver har jag hunnit baka lite, prova Lykkes sjömansklänning och barnen har sopat ut julen, så som vi gör på Åland vid tjugondag Knut och då får man godis. Lite som när barn i Sverige tex går påskkärring eller Halloween bara att Knutdagen är mer inrotad på Åland, liksom ett efterlängtat måste bland stora och små. Fast det är de små som går runt och ”sopar”.

Så först ut är Lykke i sin nya sjömansklänning och klubban är just från julutsopningen. Nöjd som bara den över båda två som synes. Ja jag är en mycket ”dålig mor” som låter lillan äta en klubba i dagens sockerhysteriska samhälle. (Antar nån stör sig för det brukar ju vara så, men värre saker har hänt i mitt liv än att jorden går under för liten klubba).

Sen lite mera socker i form av kakor. Lite har ätits, en del blev att kasta tyvärr och en del bjudits bort. Barnen själva gillar inte bakverk så värst mycket, nån liten bit smakas av en kakbit men inte så där som man själv äter.

Kladdkaka med chokladfrosting…

Alvin på tjugondagen…

Och däremellan har jag trampat cykel, zumbat och känt mig elfantstor vid teven… och gjort allt det där man gör som förälder till på det, kort sagt, inget nytt egentligen. Så tills vi hörs vi igen… Ha det gott.

Det här inlägget postades i Allmänt, Barnkläder. Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Vi lever nog

  1. puppsipuu skriver:

    Vår 2åring fick å lite godis vid utsopningen å hon fick äta upp d själv!!!! Å int har jag dåligt samvete för d heller🙂
    Duktig du e som håller igång!!

    • Dolce Bambini skriver:

      Jag försöker, men lite lat känner jag mig nog ibland.😀 Jo, jag är inte helt hysterisk av mig med godsaker o barn, så länge de annars får mat och sömn och allt sånt som hör ett normalt liv till🙂

  2. Harrieth skriver:

    Underbara ungar!
    O vilken ljuvlig klänning!!!
    Kram Harrieth

  3. Kia(ängeln Simons mamma) skriver:

    Hej A-M,här i Sverige firades utsopningen av julen alltid när jag var barn.Hur det görs idag vet jag inte.Vi hade ”Julgransplundring”Allt som var ätbart och det som föräldrar hängt i granen inför plundringen åt vi alla barn upp då….även pepparkakshuset (blää och usch)Ha en fin helg tillsammans med dina barn,kram Kia

    • Dolce Bambini skriver:

      Ja julgransplundring finns nog här också…. Det är också roligt. Men barnen har nog roligast i och knacka dörr och klä ut sig och sjunga den där ramsan😀 Alvins ”dagistant” berättade att hon hade haft mindre barn i år, en ibland kan det komma runt 40 barn och sopa ut julen, det blir en del godis att dela ut haha….

  4. Gunnel skriver:

    härlig klänning var är den ifrån.

  5. Vilken mysig tradition och Lykke är så fin i sin sjömansklänning!

Kommentera

